Fisiologia

Postura corporal

En l’entrada sobre el domini de l’aire ja insinuava com d’important és construir una bona postura corporal, i dic construir perquè dono per suposat que la gran majoria dels adults tenen una postura deconstruïda, fruit de convencions socials, l’ús de l’ordinador, l’estrès, una mentalitat negativa o la manca d’exercici. Jo mateixa si no hagués començat a cantar seria un quatre amb potes (i de fet patia un excés de lordosi lumbar). Observar l’esquena alineada i tonificada d’un infant, amb el tors obert i la panxa relaxada és tota una font d’inspiració.
Visualitzar el nostre cos com una “xemeneia” (o un clarinet o un oboè) ja ens donarà força pistes a l’hora de corregir la postura. Hem de reeducar qualsevol desviació que perjudiqui la columna d’aire i la col.locació de la veu fins a assolir:
512px-spinal_column_curvature_ca-svg

  • crani i coll lliures de tensions i de contractures
  • espatlles paral.leles al terra (qualsevol tensió a la zona superior del tòrax acabarà repercutint en el coll i per tant en la laringe)
  • columna amb els graus de curvatura naturals (vegeu imatge de Jmarchn) perquè la caixa toràcica estigui en posició òptima perpendicular al terra (ni inclinada endavant, ni endarrere, ni a un costat perquè disminuiria la capacitat pulmonar) i perquè el diafragma pugui operar amb llibertat i eficiència
  • intercostals lliures de tensions i de contractures
  • abdominals i dorsals tonificats
  • extremitats superiors i inferiors tonificades perquè el tronc no hagi de fer cap acció compensatòria

El nostre cos és el nostre instrument, si no està ben construït qualsevol minut dedicat a la pràctica vocal serà en va, o fins i tot contraproduent perquè pot provocar lesions a la laringe o dolors musculars.
La pràctica regular del domini de l’aire també contribuirà a una millora postural.