Cantar · Feina

Com escollir àries d’audició

És imprescindible tenir un “fons d’armari” d’àries d’audició que fàcilment arriba a les 6-8 àries de memòria (en una audició en demanen de 3 fins a 5). Cal tenir a punt material en italià, francès, alemany (com a mínim), d’aire humorístic, d’aire dramàtic, de dues èpoques (com a mínim) i mai hi pot faltar un W.A. Mozart. En funció del nostre Fach s’hi afegiran més condicionants (rol de pantalons, ària de bravura, Música Antiga, s.XX…). Ens convé haver-ne forjat un mínim de 3 en haver acabat els estudis superiors (la veu encara ha d’acabar de madurar i definir-se). Per decidir els títols convé tenir en compte aquests punts:

  • mostrar els teus punts forts: identifica un parell d’aspectes de la teva veu on creus que destaques de manera natural i cerca material on els puguis lluir
  • repertori estàndard: intenta no sortir massa del repertori estàndard d’audició de la teva classificació vocal (Fach), no són temps on els receptors saben extrapolar tipus de veus escoltant una ària per primer cop
  • assequible pel pianista: res ens garanteix que ens acompayarà un/a gran repertorista, si portem una obra que el/la porti de corcoll ens baixarà el tempo, faltaran referències i la seva inseguretat es reflectirà en la teva  interpretació
  • adaptar la selecció a l’ens pel que estàs audicionant: observa quin repertori acostuma a fer aquest teatre o director, o bé quin repertori tenen pensat fer pròximament

Ja sé que que la llibertat d’elecció queda un pèl constrenyida, però cada audició és una oportunitat i val la pena enfocar-la amb un cert grau d’estatrègia.
En general presentar una ària d’un rol que no podem desenvolupar en la seva totalitat pot dur a confusió, evitem-ho en la mesura del possible.
Si alguna ària d’audició ens desperta el pensament “Espero que no me la demanin” és que no és digna de la llista. O la descartem o la preparem millor. El mínim que podem regalar-nos en una situació desagradable com és una audició és poder gaudir de totes les àries que portem.
És costum que l’aspirant trïi la primera ària que vol cantar, per tant hem de decidir un títol prèviament com a cap de cartell. Al 90% de les audicions voldran sentir una ària de W.A. Mozart perquè es considera una prova de foc per la tècnica i la musicalitat. És doncs força obvi què acabarem cantant: la que escollim i Mozart. Si demanen una tercera ària (bona senyal!) hauria de ser quelcom força diferent a la primera.

Preparació prèvia

Un cop em van explicar el cas d’un violinista que es posava el despertador a diferents hores de la matinada per passar el seu repertori d’audició. És una pràctica extrema, però el cert és que hauríem de poder cantar amb solvència les àries d’audició en qualsevol situació. Per assolir-ho, a part d’estudiar-les, després les hem de repetir desenes de vegades, d’aquestes a poder ser en públic. Recitals de veu i piano a qualsevol petit escenari de la ciutat o audicions de l’escola ens poden ajudar a fixar bé una ària d’audició, o fins i tot a descartar-la.
Per interpretar-la de forma interessant hi ajuda moltíssim haver muntat moviments escènics complets sobre l’ària en qüestió, que evidentment no realitzarem a l’audició, però donaran molta vida a la lleugera acció teatral i a la veu.
En el cas que se’ns demani una obra nova (per audicionar un rol concret, o per un Cor) procurarem passar-la abans amb un/a correpetidor/a de confiança. Si el temps és just i no ens veiem segurs de memòria, més val audicionar amb la partitura sempre que sigui garantia d’una millor interpretació. Si l’ària té una estructura fàcil més ens val fer-la de memòria.

Per més reflexions sobre les audicions, vegeu Audicionar .

One thought on “Com escollir àries d’audició

Els comentaris estan tancats.